≤–≤—ѕ≈
ƒамыған елдердег≥ б≥л≥м
беру жүйес≥нде ерекше маңызды болып табылатын
мәселелерд≥ң б≥р≥ Ц оқытуды ақпараттандыру, ¤ғни
оқу үрд≥с≥нде ақпараттық технологи¤ларды пайдалану
болып табылады. Қаз≥рг≥ таңда ел≥м≥зде б≥л≥м беру жүйес≥нде
жаңашылдық қатарына ақпараттық кең≥ст≥кт≥
құруға ен≥п, көкейтест≥ мәселе рет≥нде† күн тәрт≥б≥нен түспей† отырғандығы мәл≥м.
јқпарат мемлекетт≥ң даму деңгей≥н анықтайтын стратеги¤лық
ресурсқа (қорға) айналып, ақпарттық
мәдениетт≥ қалыптастыру, ¤ғни мәл≥мет
өңдеу мен оны тасымалдау ≥с≥н атқару өркениетт≥
дамудың қажетт≥ шарты болып табылады. †
Қаз≥рг≥ кездег≥
қоғам индустри¤лдық кезеңнен кей≥нг≥ дамудың
ақпараттық кезең≥не а¤қ басты. јқпарттандыру
жағдайында оқушылар меңгеруге ти≥ст≥ б≥л≥м, б≥л≥к,
дағдының көлем≥ күннен-күнге артып, мазмұны
өзгер≥п отыр. ќның басты сипаттарына Ц ақпараттық
технологи¤ларды кең≥нен пайдалану адамдардың көптеген
қызмет түрлер≥н компьютерленд≥ру, коммуникаци¤лардың
б≥рыңғай халықаралық жүйелер≥н жасау ≥стер≥
жатады. Қаз≥рг≥ кездег≥ адамдар үш≥н Ђкомпьютерл≥к
сауаттылықї деген≥м≥з кешег≥ жай сауаттылық (оқып жаза б≥лу)
тәр≥зд≥ м≥ндетт≥ түрде ≥ске асырылатын шара болып саналуы ти≥с.
—оңғы кезде
б≥зд≥ң қоғамда болып жатқан ауқымды
өзгер≥стер б≥л≥м саласында да б≥раз өзгер≥стерд≥ң туындауына
себепш≥ болып отыр. Қазақстанда жаңа б≥л≥м беру жүйес≥
қалыптасуда. Ѕ≥л≥м жүйес≥ндег≥ инноваци¤лық
өзгер≥стерге де презиндент≥м≥з Ќ. Ә. Ќазарбаев та назар аударып, ол
–еспубликалық мұғал≥мдер съез≥нде: Ђ’’ ғасырдың ек≥нш≥ жартысында белг≥л≥ болған
нәрсе Ц ’’≤ ғасырда алдыңғы саптағы елдер
қатарына өз жастарының интеллектуалды және рухани
әлеует≥н барынша дамыта алатын мектептер мен жоғары оқу
орындарының ең ти≥мд≥ жүйес≥н жасаған ел ғана
көтер≥ле аладыї, - деген болатын.
Қаз≥рг≥ кезеңде б≥л≥м
жүйес≥н≥ң барлық салаларын нақты түрде
ақпараттандырудың кешенд≥ жоспары жасалуда. »нформатикадан
мемлекетт≥к б≥л≥м стандартында көрсет≥лгендей бүг≥нг≥ таңда
оқу мақсатын тек компьютерл≥к сауаттылық шеңбер≥нде ғана
анықтау жетк≥л≥кс≥з. Қаз≥р Ђ»нтернетї жел≥с≥не ену қажетт≥г≥
туындап отыр. Ѕ≥зд≥ң ел≥м≥зде барлық мектептер компьютерленд≥р≥л≥п
жатыр. Әлеуметт≥к пенде болғандықтан адам
әрқашанда өз≥ си¤қтылармен араласу тәс≥лдер≥н
≥здест≥ред≥. —оңғы кездег≥ »нтернет жел≥с≥н≥ң күрт
дамып кету≥ (қаз≥рг≥ кезде 18000 әр түрл≥ жел≥лерд≥ б≥р≥кт≥р≥п,
күнбе күн жаңаларымен толықтырылуда)
қашықтық ұғымын жоққа шығарып,
планетамыздың кез келген нүктес≥н б≥р-б≥р≥мен бейнел≥ түрде
байланыстыруда. јқпараттардың көзд≥ тартар ертең≥
таң қалдырып, өз≥ңн≥ң соны пайдалана
алатының қуантады. Ѕ≥рақ адам жаңалыққа тез
үйренед≥, қаз≥р де »нтернет жалпыға б≥рдей
ақпараттық қор тәр≥зд≥ ертег≥дег≥ Ђханшаларданї
күндел≥кт≥ Ђкүн≥ң≥згеї айналып барады.
ќның құрамында миллиондаған
компьютерлер, компьютер терминалдары және қарапайым пайдаланушы
адамдар бар. ейб≥р есептеулер бойынша ек≥ миллиондай компьютермен 30
миллионға жуық адам жұмыс ≥степ жатыр. »нтернет жел≥с≥не
күн≥не 1000, кейде одан да көптеген компьютер қосылады екен.
»нтернет жел≥с≥н алғашқы дүниеге
келт≥руге себеп болған 70 жылдар басында јҚЎ қорғаныс
министрл≥г≥н≥ң† Apranet
компьютерл≥к жүйес≥ болып саналады. ∆ел≥ нүктелер≥н≥ң
үлкен аумақта шашырап жатқандығына және
олардың б≥р-б≥р≥мен қосылу жел≥лер≥н≥ң күрдел≥л≥г≥не
байланысты оның аздаған бөл≥ктер≥ бұзылғанымен
сау жел≥лерд≥ң өзара байланысы жылдам қайта
құрылып, қалыпты жағдайына келе алатыны
айқындалды. »нтернет көптеген байланыс жел≥лер≥н б≥р-б≥р≥мен
б≥р≥кт≥р≥п, дүниедег≥ ең үлкен компьютерлер торабын
құрайды. ќның қарапайым жел≥л≥к нүктелер≥
үк≥мет мекемелер≥нде, университеттерде, коммерци¤лық фирмаларда,
жерг≥л≥кт≥ к≥тапхана жүйелер≥нде, т≥пт≥ мектептерде де орналасқан.
»нтернетке қосылу деген≥м≥з
Ц басқа жерлерде тұрған 1000-даған компьютерл≥к
жүйелермен байланысу деген сөз. ∆ел≥лердег≥ компьютерлерден
үк≥мет архив≥ндег≥, университетт≥ң мәл≥мет базала-рындағы,
жерг≥л≥кт≥ қорлар көлем≥ндег≥, к≥тапхана каталогтарындағы
құжаттық мәл≥меттерд≥, суреттерд≥, дыбыс клиптер≥н,
бейнелерд≥, т.б. цифрлық түрге айнала алатын барлық
ақпараттарды ала аласыз.
урстық жұмыс мемлекетт≥к б≥л≥м
стандартының 10-11 сыныптары бағдарламасына сәйкес
құрастырылған. ќсы курстық† жұмыстың материалдарын игеру
барысында оқытушыға сабақтың теори¤лық және
практикалық материалдарын таңдауда және сабақты
өтк≥зу әд≥стемес≥нде б≥раз ерк≥нд≥к бер≥лед≥. Ѕ≥зд≥ң
ойымызша, теори¤ мен практика қатар жүргенде, ¤ғни
оқытушы теори¤лық материалды түс≥нд≥ргенде б≥р мезг≥лде оны
компьютерде көрсет≥п, оқушылар оқытушының
≥с-әрекет≥н қайталауы өте ти≥мд≥. Ѕ≥зд≥ң бұл
курстық жұмысты орындаудағы мақсатымыз Ц
оқушыларға жұмыс ≥стеу кез≥нде туындайтын нақты
сұрақтарды шешу үш≥н компьютерл≥к жел≥лермен жұмыс
жасау технологи¤сы нег≥здер≥н үйрету.
ћақсаты:
Ш Әлемд≥к ақпараттық кең≥ст≥кке ену жағдайында
компьютерл≥к жел≥ технологи¤сын оқушыларға меңгертуд≥ң
ти≥мд≥ әд≥с-тәс≥лдер≥н таңдау;
Ш †ќқушыларға компьютерл≥к жел≥
технологи¤ларының топологи¤лық ерекшел≥ктер≥ мен
мүмк≥нд≥ктер≥н көрсетуд≥ң қолданбалы бағытын
игерту.
†††††††† ћ≥ндет≥:
јқпараттық-коммуникаци¤лық
технологи¤ның мүмк≥нд≥ктер≥н үйрету арқылы
оқушылардың қызығушылығын арттыру.
омпьютерл≥к
жел≥лерд≥ң құрылу және жұмыс ≥стеу жолдары
жөн≥нде оқушылардың көзқарасын
қалыптастыру.
омпьютерл≥к
жел≥лерд≥ң түрлер≥н ажырата б≥луге, мүмк≥нш≥л≥г≥н
түс≥нуге, салыстыру арқылы оның артықшылығы мен кемш≥л≥ктер≥н
†б≥луге үйрету.
Ёлектрондық пошта
жұмысымен таныстыру, оны күндел≥кт≥ өм≥рде қолдана
б≥луге† үйрету.
омпьютерл≥к жел≥лерд≥
үйрету арқылы оқушылардың ақпараттық
мәдениет≥н қалыптастыру.
1-тарау. омпьютерл≥к жел≥н≥ үйретуд≥ң теори¤лық
нег≥здер≥
1.1. омпьютерл≥к жел≥ түс≥н≥г≥
омпьютерл≥к жел≥ Ц б≥р б≥р≥мен мәл≥мет
аламаса алатын кем дегенде ек≥ компьютерд≥ң байланыс
құралдары көмег≥мен қарым-қатынас жасауына
арналған ақпарат өңдеуд≥ң
тармақталған жүйес≥. Ѕасқаша айтқанда жел≥ деп
дербес компьютерлерд≥ң† және
де принтер, модем, факсимильд≥к аппарат тәр≥зд≥ есептеу
құрылғыларының б≥р-б≥р≥мен байланысқан жиынын
айтады. ∆ел≥лер әрб≥р қызметкерге басқалармен мәл≥мет
алмасып құрылғыларды ортақ пайдалануға,
қашықта орналасқан қуатты компьютерлердег≥
мәл≥меттер базасымен қатынас құруға† және тұтынушылармен
тұрақты байланыс жасауға мүмк≥нд≥к беред≥.
†††††††† “елекоммуникаци¤
құралдарымен байланысқан компьютерлер жиынын компьютерл≥к
жел≥ деп атаймыз.
омпьютерл≥к жел≥лер
құрылымы бойынша жерг≥л≥кт≥, аймақты және аумақты
болып бөл≥нед≥.
††† омпьютерл≥к жел≥ деген≥м≥з Ц ресурстарды (диск≥,
файл, принтер, коммуникаци¤лық құрылғылар) ти≥мд≥
пайдалану мақсатында б≥р Ц б≥р≥мен байланыстырылған компьютерлер
т≥збег≥.
n
омпьютерл≥к жел≥ жұмыс ≥стеу принцип≥не,
аппараттық және программалық қамтамасыз ету≥не
байланысты жерг≥л≥кт≥ (∆ ∆) және аумақты (ј ∆) компьютерл≥к
жел≥ болып бөл≥нед≥.
1. ∆ерг≥л≥кт≥
жел≥.
n
∆ерг≥л≥кт≥ жел≥ шектеул≥ аймақтағы† (б≥р бөлмеде, б≥р мекемеде, зауыт
немесе бекетте т.с.с)† компьютерлерд≥
б≥р≥кт≥ред≥.
n
†††††††† ∆ерг≥л≥кт≥
жел≥ құрудағы себеп - өнд≥р≥ст≥к процестерд≥
автоматтандыру, әр түрл≥ құжаттарды жедел
өңдеу.
≈гер жалпы
жел≥ге б≥р-б≥р≥нен айтарлықтай қашықтықтағы
компьютерлер немесе жерг≥л≥кт≥ жел≥лер б≥р≥кт≥рсе, онда мұндай
құрылымды таратылған немесе аймақтық
жел≥ деп атайды. Қаз≥рг≥ кезде ≥р≥ компьютерл≥к жел≥лер саны
жүздеген мыңдармен есептелед≥.
Ѕ≥р немесе б≥рнеше жел≥лерд≥ б≥р
Ц б≥р≥мен өзара байланыстыру жел≥аралық байланыс
немесе ауқымды жел≥ деп аталады. јуқымды жел≥
қала, аймақ, ел, бүк≥л ∆ер шарын қамтуы мүмк≥н.
2. ∆ ∆ Ц н≥ң
†физикалық †нег≥з≥
∆ерг≥л≥кт≥ жел≥н≥ң физикалық нег≥з≥
n
омпьютерд≥ жерг≥л≥кт≥ жел≥ге қосу үш≥н
қажет: жел≥ адаптер≥ (жел≥ картасы), ол кейде кеңейт≥лген ерк≥н
слотқа қойылады немесе аналық тақшамен (материнска¤
плата) б≥рге болады және арнайы кабелд≥ жел≥ге қосатын орын (разъем)
болуы шарт
Ўиналық топологи¤ Ц
мұнда
жұмыс станци¤лары жел≥ адаптерлер≥ арқылы жалпы шинаға немесе
магистральға (кабельге) қосылады. ƒәл осындай тәс≥лмен
магистральға басқа да жел≥л≥к құрылғылар
қосыла беред≥. ∆ел≥н≥ң жұмыс жасау процес≥нде тасымалданатын
ақпарат жөнелтуш≥ станци¤дан жұмыс станци¤ларының
барлық адаптерлер≥не жетк≥з≥лед≥, б≥рақ оны тек адресте
көрсет≥лген жұмыс станци¤сы қабылдайды.
∆ұлдыз
тәр≥зд≥ топологи¤ Ц мұнда ортақтандырылған
коммутаци¤лық түй≥н-жел≥л≥к сервер болуы ти≥с, ол барлық
мәл≥меттерд≥ жетк≥зуд≥жүзеге асырады. Ѕұл топологи¤ның
артықшылығы Ц кез келген б≥р жұмыс станци¤сының ≥стен
шығуы жалпы байланысқа әсер етпейд≥.
∆ұлдыз
тәр≥зд≥ топологи¤ ∆ұлдыз тәр≥зд≥ топологи¤
—ақиналық
топологи¤ Ц мұнда байланысу арналары тұйықталған сақина
бойында орналасады. ∆өнелт≥лген мәл≥мет б≥рт≥ндеп барлық
жұмыс станци¤ларын аралап шығады да, оны керект≥ компьютер
қабылдаған соң жұмыс тоқтатылады. Ѕұл
топологи¤ның кемш≥л≥г≥ Ц кез келген б≥р жұмыс станци¤сының
≥стен шығуы жалпы байланысты бұзады.
—ақиналық топологи¤
∆ ∆ - де† ақпаратты тасымалдау үш≥н төмендег≥дей
физикалық орта†
қолданылады,††
ыңғайлы болу үш≥н байланыс түрлер≥н≥ң
салыстырмалы түрде көрсет≥лген сипаттамасына көң≥л
бөлей≥к
»нтернет сөз≥ әдетте, жел≥н≥ң физикалық
деңгей≥н б≥лд≥ред≥, ¤ғни бұл сөзбен компьютерлерден, кабельдерден
және де мәл≥меттерд≥ тасымалдайтын басқа
құрылғылардан тұратын аппараттық
жабдықтамалар жиынын атайды.
3. ∆ел≥л≥к
программалық қамсыздандыру.
Ø
∆ел≥дег≥ компьютерлер жұмысын программа
басқарады, ондағы барлық компьютерлерд≥ң б≥р Ц б≥р≥не
ж≥берет≥н және қабылдайтын ақпараттарды араласпай,
ти¤нақты жетк≥з≥лу үш≥н, олар б≥р т≥л мен Ц ортақ ереже мен
байланыс жасау қажет. ќсындай ортақ ереже† жел≥л≥к
хаттама деп аталады. Windows 2000 Professional операци¤лық жүйес≥
тұтынушыға әр түрл≥ қызмет көрсетет≥н б≥р
пайдаланушыға арналған жұмыс станци¤ларын серверлермен
байланыстыруға есептелген.
Ø
∆ел≥мен жұмыс жасағанда компьютер ек≥ рол
атқаруы мүмк≥н:
Ј
≈гер компьютер ақпарат алу үш≥н және
сервиспен басқа жел≥дег≥† компьютермен
байланысса, онда бұндай компьютер жұмыс станци¤сы деп аталады.
Ј
≈гер компьютер басқа жел≥дег≥ компьютерге
ақпарат және сервис берсе, онда ол сервер деп аталады.
—ерверлер† әр түрл≥ қызмет† көрсетед≥:
Ј
‘айлды сақтау және беру ( файлды сервер);
Ј
Ѕаспадан шығару (баспа сервер≥);
Ј
‘акс мәл≥меттер≥н беру және алу (факс Ц
сервер);
Ј
Ёлектронды поштаны алу, сақтау және беру† (пошта сервер≥);
Ј
—айттарды орналастыру (web - сервер);
—ерверлер
көрсеткен жұмысты қызмет
деп атайды. Ѕ≥р серверде б≥рден б≥рнеше қызмет атқарылуы
мүмк≥н.
—ервер
белг≥л≥ б≥р қызмет атқару үш≥н ќ∆ Цг≥† сервер құрамындағы
программаны қосу қажет.
†††††††† —ервер қызмет≥не қатынау
үш≥н жұмыс станци¤сынан клиент
деп аталатын программаны қосу қажет.
—ервер≥
бар, қызмет көрсетет≥н, және клиент компьютерлер≥ бар
жерг≥л≥кт≥ жел≥ Ђклиент Ц серверї технологи¤сында құрылған
жел≥ деп аталады. ∆ел≥дег≥ әрб≥р компьютермен осы функци¤ларды
атқаруға болады, бұндай компьютерлер тең қызмет
атқарады. Ѕұндай компьютерлерд≥ б≥р ранголы деп атайды.
4. Windows XP ќ∆ Ц ң жел≥с≥.
омпьютер
жел≥ге қосылғаннан кей≥н б≥рнеше рет ≥ске қосылғанда
операци¤лық жүйе DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol)† сервер≥н ≥здейд≥. ћұндай типтег≥
серверлер компьютерлерге жел≥де б≥р≥н Ц б≥р≥ оңай табу үш≥н адрес
менш≥ктейд≥. ≈гер жел≥де DHCP сервер≥ болмаса, онда операци¤лық
жүйе автоматты түрде қосылғаннан кей≥н басқа
компьютерлерд≥ анықтай алатын режимге ауысады.
n
—ервер Ц ортақ пайдалануға арналған
барлық ресурстарды қамтитын компьютер. ќртақ ресурстарды
пайдалану үш≥н сервер қосулы болуы қажет. ∆ел≥дег≥
жұмыстың көп бөл≥г≥н сервер атқарады.
—тандартты
ќ∆ файлды қатынау және баспа қызмет≥не к≥ред≥.
†††††††† ‘айлды қызмет. ‘айлды
қызметт≥ң м≥ндет≥ басқа ƒ Цге файлды оқуға,
өзгертуге немесе†
құруға мүмк≥нш≥л≥к жасау. ейде көптеген
компьютерлер б≥р файлмен жұмыс ≥стегенде олар б≥р - б≥р≥не кедерг≥ жасауы
мүмк≥н, сондықтан оларға тек оқуға
мүмк≥нш≥л≥к беру қажет. јл ол үш≥н файлды қызмет қатынау
құқығын шектеу механизм≥н қолданады. Windows
XP Ц де клиент қатынау үш≥н шекс≥з каталогты (папканы)† қолдануға болады. Әрб≥р
каталогтың файлды қызметт≥ң конфигураци¤сы анықтайтын
аты болады және оны ресурс деп атайды.
†††††††† Әр
ресурс үш≥н қатынау режим≥ анықталуы мүмк≥н:
Ј
тек оқу Ц ақпаратты оқу,† б≥рақ өзгертуге болмайды.
Ј
толық ерк≥н қатынау Ц† ақпаратты оқуға, өзгертуге
болады.
Ј
пароль арқылы қатынау Ц белг≥л≥ ресурспен
жұмыс ≥стеу үш≥н пароль б≥лу қажет.
†††††††† Ѕаспа қызмет≥. ейде барлық
компьютерге принтер қою мүмк≥н емес. ќсы жағдайда б≥р
компьютерге принтер қойылады да басқа компьютерлерге баспадан
шығу үш≥н қызмет атқарады. Ѕұндай жағдайды
б≥з әс≥ресе компьютер сыныптарында қолданып жүрм≥з.
†††††††† 5. јуқымды компьютерл≥к жел≥.
јуқымды
жел≥н≥ң жерг≥л≥кт≥ жел≥ден айырмашылығы жерг≥л≥кт≥ жел≥мен
қоса өте алыс (жер шарының кез келген нүктес≥нде)
орналасқан компьютермен жұмыс ≥стеуге болады.
†††††††† јуқымды
компьютерл≥к жел≥ логикалық үш компонеттен тұрады:
Ј
Қолданушылардың жұмыс орны (жәй
компьютерлер);
Ј
—ерверлер, әр түрл≥ қызмет
атқаратын (күшт≥ компьютерлер);
Ј
ћәл≥меттерд≥ беру жел≥лер≥.
јуқымды компьютерл≥к
жел≥† әр түрл≥ хаттамалармен
жұмыс ≥стей алады. әз≥рг≥ уақытта “—–/≤– хаттамасымен
жұмыс ≥стейт≥н, ауқымды жел≥ Ц »нтернет† (Internet) баршаға белг≥л≥.
≈нд≥ оның тарихына
қысқаша тоқталайық.
DARPA атты американ мекемес≥ 1966
жылы телекоммуникаци¤лық жел≥лерд≥ң жобасын ұсынды. ќнда
компьютерлерд≥ б≥р-б≥р≥мен өте үлкен қашықтықтар
арқылы б≥р≥кт≥р≥п, орналастырылды. ∆үздеген мамандардың
жұмыстарының нәтижес≥нде 1969 жылы алғашқы
аймақтық ARPANet компьютерл≥к жел≥с≥ пайда болды. ќл әскери
мақсатта пайдаланылды және онда қашықтықта орналасқан
компьютерлерге түрл≥ программаларды ж≥беру, электрондық
хабарламаларды ж≥беру және жүйеге ену
құқықтарын қолданушы жүзеге асыра алады.
јл, 70-жылдары† ARPANet принцип≥ басқа аймақтарда
орналасқан компьютерл≥к† жел≥л≥ер
енг≥з≥лд≥. Ѕұның жалғасы, ¤ғни 80 Ц жылдары
»нтернетт≥ң пайда болуына әкел≥п соқты. ќнда
жұмыстың жалпы протоколдары қамтамасыз ет≥лд≥.
Ѕүк≥ләлемд≥к
жел≥н≥ң даму тарихын 4 кезеңге бөлем≥з:
≤ кезең (1969-1983 жж.) Ѕұл кезеңде
ARPAInternet жел≥с≥ пайда болды. ќл әскери және ғылыми салаларға† пайдаланылды. Ѕ≥рақ оның
деренктерд≥ ж≥беру каналының дамуы өте әлс≥з болды.
—ондықтан жоғары бағалы компьютерлермен жұмыс жасау
қиындық келт≥рд≥.
≤≤ кезең (1983-1989 жж.) ћұнда ARPANet 185
компьютерд≥ң орталығына айналды. ќл орталықтар јҚЎ-да,
јнгли¤да және Ќорвеги¤да орналасқан. ∆ел≥л≥р бойынша деректерд≥
ж≥беру телефондық каналдар немесе байланысты спутникт≥к каналдары
арқылы† жүзеге асты. —онымен,
бұл кезеңде жұмыс протоколдары жет≥лд≥р≥лд≥.
≤≤≤ кезең (1989-1994 жж.) Ѕұл кезең WWW
қызмет≥н≥ң пайда болуымен байланысты. ƒеректерд≥ ж≥беру мен
қарым-қатынас басқа кезеңдермен салыстырғанда
анағұрлым ықшамдала бастады. јл 1986 жылы
бүк≥ләлемд≥к компьютерл≥к жел≥ »нтернетт≥ң пайда болуы деп
жари¤ланды. јталған жаңалыққа байланысты 1991 жылы
ARPANet б≥ртұтас жел≥ рет≥нде қолданылмайтын болмайды.† 90 жылдардың орта шен≥нде
видеоконференци¤ пайда болды. јқпараттарды дыбыс арқылы жетк≥зуде
оның мүмк≥нд≥г≥н пайдалануға болады. Ѕұл кезең
WWW интерактивт≥к қызмет≥ арқылы қарым-қатынастар
ти≥мд≥ болды және »нтернетке қосылған қолданушылар саны
тез өст≥.
≤V кезең (1994-1996 жж) Ѕұл кезең
қолданушылар арасындағы қарым-қатынас тәс≥л≥н
арттырумен сипатталады. ћұнда көпөлшемд≥ интерактивт≥к модель
VRML пайда болды.
†††††††† Үш≥нш≥
және төрт≥нш≥ кезеңдер аралығында –есейде »нтернет
жел≥с≥ қолданыла бастады. –есейде 1990 жылы Ђ—овам “елепортї компани¤сы
электрондық хабарларды жетк≥зу (off †line) мүмк≥нд≥г≥мен шектелген
бүк≥ләлемд≥к жел≥ге ену кезең басталды. јл 1994 жылы
хабарларды өңдеу, ж≥беру және қабылдап алу процестер≥н
қамтамасыз етет≥н on line режим≥ пайда болды.
»нтернет жел≥с≥н сипаттау
үш≥н оны телефон жүйес≥мен салыстыру қалыптасқан. ∆алғыз телефон компани¤сы болмайтыны
си¤қты »нтернет компани¤сы да тек б≥реу емес. ƒүниежүз≥л≥к
немесе мемлекетт≥к телефон жүйес≥н≥ң иес≥ к≥м? ≈шк≥м де емес.
Әрине, оның бөл≥ктер≥н б≥реулер иеленед≥, б≥рақ
жүйеге толық ешк≥м ие емес, бұл жүйе өзара
кел≥с≥марқылы ортақ пайдалануға арналаған. ƒүниежүз≥ндег≥
≥р≥ телефон компани¤лары б≥р≥г≥п, Ђтелефон жүйес≥ї қалай
пайдаланатыны жөн≥нде кел≥с≥п отырады, ¤ғни әр елд≥ң
кодын, төлейт≥н ақшасын, мұхитаралық кабел
құнын - к≥мдер, қалай бөл≥с≥п көтерет≥н≥н
және де әр елд≥ң телефон жүйес≥н≥ң қосылу
техникалық мәселелер≥н б≥р≥г≥п анықтап отырады. »нтернет
жел≥с≥ де дәл осы телефон жүйес≥ тәр≥зд≥ басқарылады.
»нтернетт≥ пайдаланудың нақты себептер≥
өте көп. ћысалы: с≥зд≥ң Ѕурабайға барып дем
алғыңыз кел≥п отыр, сол жердег≥ аквалагпен жүзуге
ыңғайлы орын туралы б≥лг≥ң≥з келед≥ дей≥к. ќлай болса,
Ђscubaї (акваланг) жаңалықтар тобын қарап шығу керек, мүмк≥н
сонда демалған б≥реу мәл≥мет берген болар, әйтпесе
сұрағыңызды сонда енг≥з≥п күт≥ң≥з. Ѕ≥реу с≥зге
жауап бер≥п қалар (үлкен ықтималдықпен жауап
алатыныңызға сенг≥м≥з келед≥). »нтернетт≥ң бар
мүмк≥нд≥г≥н, онда жиналған мәл≥меттерд≥ де түгел айтып
беру қиын. ќның үст≥не күнбе-күн оған
жаңа мәл≥меттер кел≥п түс≥п жатады.
1990 жылдан бер≥ интернет өз көлем≥н жыл сайын ек≥ есе арттырып
отыр. Қаз≥рг≥ кезде желлер коммерци¤лық нег≥зде жұмыс
≥стейд≥, б≥рақ оны халықаралық ISOC (Internet Society)
қоғамдық ұйымы бақылайды. »нтернет
құрамына к≥рет≥н әр түрл≥ компьютерлерд≥ң б≥р Ц
б≥р≥мен үйлес≥мд≥ түрде байланысып, өзара мәл≥мет
алмасуы “—–/≤– хаттамалары көмег≥мен жүрг≥з≥лед≥. †(»нтернетт≥ң шығу тарихын айту
қажет)
»нтернет жүйес≥ аппараттық және бағдарламалық
жабдықтамалардың көмег≥мен электрондық пошта
жұмысын ұйымдастырып, электрондық хабарландырулар, жарнамалар
беру, телеконференци¤лар өтк≥зу тәр≥зд≥ әр түрл≥
ақпараттық қызмет түрлер≥н көрсетед≥.
†††††††† »нтернеттен
басқада ауқымды жел≥лер бар:
Ј
†Fidonet -
эксперименталь жел≥, қолданушы Ц энтузиасттар құрған;
Ј
Үлкен компани¤лардың корпаративт≥ жел≥с≥,
мысалға SCN (Siemens Corporate Network)
6. »нтернетпен
байланыста физикалық принцип≥.
†††††††† “≥келей
ауқымды жел≥мен байланыс өте қымбат, сондықтан
компьютерлер »нтернетпен† интернет Ц провайдер арқылы
байланысады.
†††††††† »нтернет Ц провайдер† Ц бұл компьютерл≥к торап (узел), клиент
компьютерлерд≥ әр түрл≥ байланыс т≥збег≥н қолданып
»нтерентпен† қосуға
мүмк≥нш≥л≥к жасайды.
†††††††† —ондықтан
клиент† компьютерде »нтернетпен
жұмыс ≥стеу үш≥н байланыс т≥збег≥мен қосатын жабдық
болса болғаны.
ез келген компьютерд≥ »нтернетке қосып,† электронды поштаның,
бүк≥ләлемд≥к өрмектордың немесе басқа да жел≥
қызмет түрлер≥н≥ң тұтынушысы болып т≥ркеуд≥ жел≥
қызмет≥н
ұйымдастырушылар Ц провайдерлер орындайды. ќлар ≥р≥ қалаларда,
жерд≥ң жасанды сер≥г≥ көмег≥мен байланыс және жел≥л≥ байланыс
тораптарында орналасқан. Қаз≥р Қазақстанда 20 Ц дан
астам операторлар интернет провайдер қызмет≥н орындауда. ќлардың
≥р≥лер≥не ЂЌұрсатї, ЂҚазақтелекомї, Ђјлтелї және Ђ—ј телекомї
жатады.
ѕровайдермен қосу үш≥н
төмендег≥дей байланыс түрлер≥ болады:
†††††††† ћодем арқылы байланыс.
ћодемдер жай телефон арналары
арқылы »нтернетке қосылып, онымен мәл≥мет алмасу
мүмк≥нд≥г≥н беред≥. Ђћодемї деген сөз осы
құрылғының қызмет≥не байланысты шыққан,
ол Ђмодул¤тор/демодул¤торї сөздер≥н≥ң қысқаша
түр≥. ћодем дербес компьютерден шыққан цифрлық
сигналдарды жалпы телефон арналары арқылы тасымалданатын аналогтық
сигналдарға түрленд≥ред≥. јл
ек≥нш≥ модем қабылданған сигналдарды қайтадан цифрлық
формаға ауыстырады.
ћодеммен жабдықталған кез келген компьютер иес≥ телефон
арқылы провайдермен байланысып, интернет жүйес≥ қызмет≥н
пайдалана алады.
Қарапайым модемге
қарағанда ADSL† модем≥ сигнал
құрмайды, б≥рден телефон т≥збег≥ арқылы сан түр≥нде
беред≥.† Ѕұл модемн≥ң
тағы б≥р өзгеш≥л≥г≥ »нтернетпен байланыста телефон бос болады. ADSL
- байланыстың теори¤лық жылдамдығы(провайдерден
қолданушыға дей≥н)† 7 ћбайт/с
(ал шын мән≥нде 1 ћбайт/с).
јумақтық† (кампусты) жерг≥л≥кт≥ жел≥ Ц Global Ethernet.
јумақтық
(кампусты) жерг≥л≥кт≥ жел≥ »нтернетт≥ шлюз
арқылы байланысады.Әр түрл≥ жел≥лерд≥ түй≥ст≥руд≥ шлюз деп
атайды. Ўлюздер б≥р жел≥ден қабылданған деректер форматын
басқа жел≥дег≥ деректер форматына түрленд≥ред≥.
†††††††† орпаративт≥
жел≥ иелер≥, »нтернетке байланыстың кең мүмк≥нд≥г≥н
қолдану мақсатында қосылады. Ѕұл жағдайда
корпаративт≥ жел≥ге рұқсат ет≥лмеген сырттан қосылудан
қорғау мәселес≥ туындайды. ќсындайда шлюзд≥к компьютер жел≥
әк≥мд≥г≥ рұқсат берген ақпаратты ғана
өтк≥зуд≥ қамтамасыз етет≥н бранмауэр
рөл≥н атқарады.
††††††††
Ұ¤лы
байланыс арқылы »нтернетке шығу технологи¤сы.
ҰяЋџ қатынау. Ѕұл байланыс көп
жағдайда жалпыға ортақ орындарда (аэропорт, қонақ
үй≥, сауда орындары, офистер, клубтар) қолданылады. »нтернетпен
жұмыс кез≥нде ≥р≥ компани¤лардың, фирмалардың
қызметш≥лер≥ б≥р орыннан ек≥нш≥ орынға ауысып отыруына байланысты.
»нтернетт≥ң көрсетет≥н қызмет≥.† »нтернетт≥ң көрсетет≥н қызмет≥
алуан түрл≥, соның ≥ш≥нде кең танымал:
Ј
Ёлектронды пошта (e-mail) Ц Ёлектронды хатты алу
және ж≥беру;
Ј
јлыс компьютерден файлдарға қатынау
қызмет≥ (Ғ“–);
Ј
Әлемд≥к тор (WWW)
Ј
»нтернет арқылы хабарласу (≤– Цтелефон, немесе VoIP);
Ј
Ёлектронды коммерци¤ және банкадағы есептеу
шотын басқару;
Ј
јқпаратты ≥здеу (web Ц бет, файлдар, қолданушылар
және т.б.)
Ј
(STRIM Ц TM) —ұраныс бойынша бейне және
аудиосигналдарды алу;
Ј
Қолданушылар арасында файлдармен алмасу (Ђпирингт≥
жел≥лерї) және т.б.
7.
Ёлектронды пошта.
†††††††† Қаз≥рг≥
электрондық пошта кең≥нен қолданылып келе жатыр.
ѕоштаның не екен≥н б≥лем≥з. ќл, кем дегенде, ек≥ абонентке мәл≥мет
алмасуға мүмк≥нд≥к берет≥н кәд≥мг≥ байланыс
құралы. ћұнда мәл≥мет алмасу жүзеге асуы
үш≥н адрес≥ көрсет≥лген хат жазылып, оны пошта жәш≥г≥не салу
керек. ќдан хат пошта жәш≥г≥не жетед≥. Ѕұл процест≥ жылдамдату
үш≥н телефон құлақшасын көтер≥п, керект≥
нөм≥рд≥ терем≥з, егер дұрыс байланыс орнатылса, б≥зд≥ң
абонент≥м≥з айтатын сөз≥м≥зд≥ естид≥. Ёлектрондық поштаның
ең елеул≥ ерекшел≥г≥ Ц оның жылдамдығы. ќның
жылдамдығы телефонмен б≥рдей, б≥рақ мұнда ек≥
жақтағы абоненттерд≥ң б≥р сәтте болуы қажет емес.
ќған қоса мұнда хабарламаның көш≥рмес≥ жазбаша
жетк≥з≥лет≥нд≥ктен, оны сақтап қоюға, б≥рден б≥рнеше
абонентке беруге немесе әр≥ қарай тағы да
басқаларға жетк≥зуге болады. ќсылардың бәр≥ де жер
шарының кез-келген нүктес≥не б≥рнеше минут ≥ш≥нде м≥ндетт≥
түрде жылдам жетк≥з≥лет≥н≥н ашып айту керек.
Ёлектрондық пошта жүйес≥:
Ј қолданушы агент≥ - әрб≥р
тұтынушыға мәл≥меттерд≥ оқуға және
жаңасын құрастыруға мүмк≥нд≥к беред≥;
Ј тасымалдау агент≥ Ц мәл≥меттерд≥ б≥р
компьютерден ек≥нш≥ компьютерге жетк≥зед≥;
Ј жетк≥зу агент≥ Ц мәл≥меттерд≥ оны алушының
пошта жәш≥г≥не салып кетед≥.
Қолданушы агент≥ Ц
тұтынушыларға мәл≥меттерд≥ оқуға және
ж≥бер≥лет≥н пошталық хабарларды құрастыруға
мүмк≥нд≥к берет≥н программалар жиыны.
“асымалдау агенттер≥ Ц поштаны қолданушы
агенттерден қабылдап алып, оны алушылардың адрестер≥н
анықтап, мәл≥меттерд≥ әр≥ қарай тасымалдау
мақсатында басқа компьютерлерге жетк≥зуд≥ қамтамасыз етет≥н
программалар жиыны. Ѕұлар басқа тасымалдау агенттер≥нен кел≥п
түскен мәл≥меттерд≥ де қабылдап алады.
∆етк≥зу агенттер≥ Ц поштаны тасымалдау
агенттер≥нен қабылдап алып, оны ти≥ст≥ пайдаланушыларға жетк≥зет≥н
программалар тобы. ѕошта нақты тұлғаға,† таратылу т≥з≥мдер≥не, файлға,
программаға, т.с.с. жетк≥з≥лу≥ мүмк≥н.
Ѕөрл≥ ауданы бойынша
электронды пошта арқылы хабарласу мүмк≥н екен≥н мына суреттен
көруге болады.
ќбл÷»—ќ
2.3. омпьютерл≥к жел≥лерд≥
оқыту әд≥стемес≥
Ѕүг≥нг≥ күн≥
педагогикалық процест≥ң б≥р маңызды бөл≥г≥ болып
мұғал≥мн≥ң оқушылармен өзара
қарым-қатынас жасауының жеке тұлғаға
бағытталаған түр≥ саналады.†
Қаз≥рг≥ кезде адамды қалыптастырғаннан гөр≥ оны
жет≥лд≥ру, дамыту керек, тәрбиеленуш≥н≥ң өм≥рл≥к және
кәс≥би түрде өз орнын анықтауын жүзеге асыруына
көмектесу қажет.
†††††††† —оңғы
кезде жас өсп≥р≥мдер сабақта жай ғана тыңдаушы
рөл≥нде отырғысы келмейд≥, оларды мұғал≥мн≥ң
айтқандарын, дайын рецептерд≥ жазып алу қызықтырмайды. ќлар
материалдармен танысу кез≥нде өздер≥н≥ң жеке жұмыс ≥степ, ойлау
қаб≥леттер≥н де көрсете алатын, ≥зден≥сте болғанын
жүзеге асыра алатын оқытудың жаңа түрлер≥н
күтед≥.
†††††††† Ђ≈шб≥р
адамға б≥л≥м алу мен жет≥лу жай бер≥ле салмайды немесе тек айтумен
ғана ≥ске аспайды. ќған қол жетк≥зуге тырысатын әрб≥р
жан соған өз еңбег≥мен, өз күш≥мен ұмтылуы
ти≥сї, - деп ƒистерверг айтқан болатын.
†††††††† —ондықтан
жас ұрпақты оқыту мен тәрбиелеуге жаңа
көзқарас, жаңа тәс≥л керек, жаңа
педагогикалық ≥зден≥стер мен иде¤лар қажет, мұғал≥м
рол≥н арттыратын процесс жүрг≥з≥лу≥ ти≥с, бұрынғы
педагог-информатордан қаз≥рг≥ кездег≥ оқушыларға
арналған технологи¤ларды пайдалана алатын ұйымдастырушы педагог
дәрежес≥не көтер≥лу керек.
†††††††† ѕедагогикалық
тұрғыдан алғанда, бүг≥нг≥ күн≥ б≥л≥м беру
технологи¤ларының көптеген жет≥ст≥ктер≥н игермей, сауатты маман
болу мүмк≥н емес.
†††††††† ћектепте
компьютерд≥ оқыту процес≥нде пайдалану мәселес≥ үлкен
п≥к≥рталас† туғызды. ейб≥р адамдар
мектепт≥ компьютерленд≥ру оқушылардың жалқаулығын
туғызады, - деп п≥к≥р туғызса, ал енд≥ б≥реулер≥ компьютерд≥
оқыту процес≥не пайдалану оқушылардың белсенд≥л≥г≥н
туғызады деген ойлар айтылды.
†††††††† јкадемик
ј. ѕ. ≈ршов 80-жылдарды мынадай ой айтқан болатын: Ђ омпьютер Ц
баланың интеллект≥с≥н арттырудағы көмекш≥с≥ әр≥ досыї.
†††††††† Ѕүк≥л
әлемде мектепте компьютерлер пайдалану тәж≥рибес≥ мынадай болжам
айтқан: компьютер, б≥р≥нш≥ден, оқушыға қарындаш немесе
қалам құралы рет≥нде қолданылса, ал ек≥нш≥ден,
оқыту процес≥нде көр≥нбейт≥н ақпараттық процестер
арқылы оқушының қызығушылығын
туғызатын құрал рет≥нде қолдануға болады.
†††††††† Қаз≥рг≥
кездег≥ компьютерл≥к технологи¤ның б≥л≥м беру жүйес≥н дамыту ≥с≥не
берер≥ ұшан тең≥з. ез≥нде . ƒ. ”шинский: Ђбала табиғаты
көрнек≥л≥кт≥ қажет етед≥ї, - деген болатын. өрнек≥л≥к
схемалар, кестелер немесе суреттермен шектел≥п қала алмайды, олар
қозғалыссыз, статикалық түрде тұр, қаз≥рде
олар ғылыми танымдық түрде болса да, бала жанына
жақынырақ ойын түр≥нде болуы ти≥с. Ѕ≥л≥м беру ≥с≥нде
ақпараттық технологи¤лардың оқытудың
дифференциалдық және жеке адамға бағытталған
түрлер≥н жүзеге асыра алатын мүмк≥нд≥ктер≥ бар.
ћұғал≥м сабақта әрб≥р балаға дараланған
схема бойынша ти¤нақты түрде талдауға қол жетк≥зет≥н
жаңа мәл≥меттермен жеке жұмыс ≥стеу мүмк≥нд≥г≥н бере
алады.
†††††††† ћұғал≥м
компьютер жел≥с≥ арқылы әрб≥р оқушымен тығыз байланыста
болғандықтан, ол оқытуға ти¤нақты түрде
көң≥л бөл≥п, әрб≥р баланың жеке деңгей≥н анықтап,
оларға жеке шаралар қолдануына да мүмк≥нд≥к болады.
†††††††† Қаз≥рг≥
кезде жаңа ақпараттық технологи¤лар енг≥зу
оқушылардың мүмк≥нд≥ктер≥ мен талаптарын компьютер
арқылы жүзеге асыруды жылдамдатып болашаққа қарай
екп≥нд≥ қадам жасатып отыр. ќл үш≥н б≥г≥нг≥ күн≥ сабақ
беруд≥ң жаңа тәс≥лдер≥н жасау бағытында жақсы
жұмыс ≥стеу қажет, олар оқушылардың б≥л≥м
деңгей≥н, шығармашылық қаб≥леттер≥н арттырып
компьютерд≥ де тез игеруге жағдай жасап отыр. Өз
тәж≥рибем≥зде бер≥лген тақырыпты оқытуда төмендег≥дей
оқыту технологи¤ларын қолданып келем≥з.
јтауы |
ћақсаты |
ћән≥ |
ћеханизм≥ |
ƒаралап
оқыту |
ќқушылардың танымдық, шы-ғармашылық
ой - өр≥с≥н дамыту |
ќқу -танымдық м≥ндеттерд≥ дәйек-т≥ және
мақсаткер-л≥кпен ұсыну |
≤зден≥ст≥к әд≥стер; танымдық м≥ндеттер қою, ой
операци¤ларын жүзеге асыру |
ћодульд≥к оқыту |
ќқытуды оңтай-ландыру, жеке
тұлғаның ойлау деңгей≥н бей≥м-деу |
ќқушының жеке жұмысын ≥зден≥м-паздықпен орын-дауы |
ћәселел≥к әд≥с, жеке қарқынмен жұмыс |
ƒамыта оқыту |
∆еке тұлғаны және оның
қа-сиеттер≥н, ойлау қаб≥лет≥н дамыту |
Ѕ≥л≥м≥н, б≥л≥кт≥л≥к-тер≥н шығарма-шылық ойлау қаб≥-лет≥
арқылы әлеу-мет≥н жет≥лд≥ру |
ќқушыларды алуан түрл≥ ой қызмет≥ түр≥не тарту |
—аралап оқыту |
ќйлау қаб≥лет≥н және т.б. қаб≥-леттер≥н
дамыту-ға оңтайлы жағ-дай туғызу |
Ѕағдарламалық материалды әр түрл≥
жобадағы деңгейде ұсыну, м≥ндетт≥ деңгейден
төмен емес |
∆еке дара оқыту әд≥стер≥ |
ќйын арқылы |
Ѕ≥л≥мд≥, б≥л≥кт≥, дағдыны игеру-д≥ң
тұлғалық Ц қызметт≥к сипа-тын қамтамасыз ету |
јқпараттар ≥здеу-ге, өңдеуге, игеру-ге
бағытталған өз бет≥нше атқарыла-тын танымдық
қызмет |
Ўығармашылық қызметке тартатын ойын әд≥стер≥ |
††††††††
ќйын:† ќқушының ≥шк≥, сыртқы, белсенд≥л≥г≥н бөле Ц
жара, б≥р Ц б≥р≥нен ажырата қарауға болмайтыны байқалады.
Ќақтылап айтсақ, баланың ойы, қабылдауы, дағдысы
ең алдымен сырттан болатын әсерлерд≥ң нег≥з≥нде ≥шк≥
әсерлерд≥ туғызып, қабылдау белсенд≥л≥г≥н арттырады. ≈гер
сыртқы әсер солғын болса, ≥шк≥ әсерд≥ң де
солғын болары сөзс≥з. —ондықтан ј.ћакаренконың†††† Ђбала ойында қандай болса,
өм≥рде де сондай болады, үлкендерд≥ң жұмыстағы,
қоғамдық өм≥рдег≥ қызметкерл≥г≥,
қайраткерл≥г≥ баланың ойынымен теңї деген п≥к≥р≥н
шындықтан алшақ деп түс≥ну қиын.
ќйлау қаб≥лет≥н дамыту Ц аса маңызды мәселе, себеб≥, ол болашақ
маманның өз≥н - өз≥ танытуға, ойлау ерк≥нд≥г≥н≥ң
ұшқырлығына, қи¤лдауға, шығармашылық
еңбег≥н≥ң нәтижел≥ болуына, ≥зден≥мпаздығына т≥келей
әсер етер≥ даусыз.
†††††††† ƒамыта оқыту.
Ѕ≥р≥нш≥
деңгейд≥ң тапсырмалары
б≥л≥мн≥ң минималдық шег≥, ол мемлекетт≥к стандарт талабына сай
оқушының жас ерекшел≥г≥не сәйкес болады. Ѕұл
деңгеймен сынып оқушылары толықтай жұмыс жүрг≥зе
алады.
≈к≥нш≥
деңгейд≥ң кезең≥не
көтер≥лгенде тапсырмалар күрделене түсед≥. ќқушы
өз бет≥мен жұмыс жасауға көшед≥. ќқушы бойына
ойлау, таным, дағдылары қалыптаса бастайды.
Үш≥нш≥
деңгей оқушылардың
шығармашылыққа деген мотивтер≥н≥ң айқын
көр≥ну≥мен, қисынды ойлау дәрежес≥н≥ң жоғары
болуымен, өз жеке басының белсенд≥л≥г≥мен, өз ≥с≥не талдау
жасай б≥лу≥мен, б≥л≥мд≥ жаңа жағдайға пайдалануымен
сипатталады. ќқушы талдау, жинақтау, салыстыру си¤қты
танымдық әд≥стермен жұмыстар жүрг≥зед≥.
“өрт≥нш≥
деңгей қаб≥летт≥, дарынды,
≥зденг≥ш, талантты оқушыларға арналған саты. Ѕұл
сатыға сыныптағы өз бет≥мен жұмыс жүрг≥зет≥н
ұшқыр ойлы оқушылар ғана† көтер≥ле алады.
Ѕ≥зд≥ң тәж≥рибем≥зде төрт≥нш≥ деңгейге† көб≥не көп б≥р сыныптан тек 3 - 4
оқушы ғана бұл деңгейге жете† алды. Ѕұндай оқушылардың
б≥рнеше сабақты б≥р≥кт≥р≥п б≥р жұмысты жасауы үлкен жет≥ст≥к
деп ойлаймыз. Ѕұл жұмыстарды б≥р≥кт≥р≥п курстық
жұмыстар деп атадық. ћысалы, Ђ“абиғат а¤сындаї - әсем де, кербез табиғатты суреттеу≥, информатика, географи¤,
қазақ әдебиет пәндер≥н≥ң б≥р≥кт≥р≥лу≥;† ЂҚош бол,† а¤улы мектеб≥мї - †11 сыныптардың мектепке
арналған жұмысы, сурет, сызу†
және информатика пәндер≥н≥ң б≥р≥кт≥р≥лу≥; Ђ‘изика - 7ї
-† 7 сыныптарға арналған
жұмыс: мұнда физика, информатика пәндер≥н≥ң б≥р≥кт≥р≥лу≥, интернетт≥
қолданумен б≥рге жүред≥;†
Ђ»нтернетї
- †интернет
жүйес≥мен таныстыру, информатика пән≥;† Ђјй -† жер сер≥г≥ї -†
астраноми¤, қазақ т≥л≥, орыс т≥л≥, информатика пәндер≥н≥ң† б≥р≥кт≥р≥лу≥, оның ≥ш≥нде интернет жүйес≥н қолдану және т.б.
Ѕұндай шығармашылық ойлау нәтижес≥нде
жаңалық ашылады, тұлғаның дамуы жеделдейд≥.
†“оқсан ауыз
сөзд≥ң тобықтай түй≥н≥: белг≥л≥ педагог
.”шинскийд≥ң† Ђћұғал≥м
- өз≥н≥ң б≥л≥м≥н үзд≥кс≥з көтер≥п отырғанда
ғана мұғал≥м, ал оқуды, ≥зденуд≥ тоқтатысымен
оның мұғал≥мд≥г≥ де жойыладыї деген п≥к≥р≥не сай келед≥.
††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††
—абақтың
тақырыбы: омпьютерл≥к жел≥лер.
†††† Ѕұл сабақтың
мақсаты оқушыларға компьютерл≥к жел≥лер тарауын
қайталап, оқушылардың б≥л≥м≥н тексеру.
үт≥лет≥н
нәтиже:
1.
ќқушылар компьютерл≥к жел≥лермен ерк≥н байланыс жасайды;
2. »нтернет
және оның мән≥н, байланыс құралдарын б≥лед≥;
3.
Ёлектрондық пошта құра алады.
—абақтың
әд≥с≥: —ын тұрғысынан ойлау стратеги¤ларын қолдану.
—абақтың
түр≥: тест технологи¤сын пайдалану.
—абақтың
жоспары:
1.
Қызығушылығын
о¤ту.
¬енн
диаграммасын толтыру.
2.
ћағынаны тану.
“ест
тапсырмаларын орындау.
3.
ќй толғаныс.
Ђ убизмї
әд≥с≥.
Ѕағалау.
Ѕ≥р≥нш≥ бөл≥м≥
бойынша оқушылар компьютерл≥к жел≥лерд≥ң б≥р-б≥р≥нен
айырмашылығы мен ұқсастықтарын жазып, кесте толтырады. †††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††
†жерг≥л≥кт≥
†жел≥††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††
ауқымды жел≥
††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††
††††††††††††††††††††††††††аймақтық
жел≥†
≈к≥нш≥ бөл≥м≥
бойынша оқушыларға үш нұсқада тест
жұмыстары үлест≥р≥лед≥.
“ест є1
Ø
1. јуқымды (глобальды) компьютерл≥к жел≥де
компьютерлер арасында байланыс орнату үш≥н мынадай ресурстар қажет:
а) компьютер, модем, жел≥де жұмыс ≥стеуд≥ сүймелдейт≥н
программалық жабдықтамалар;
ә) компьютер, жел≥л≥к адаптер, байланыс арнасы (каналы),
осыларға сәйкес программалық жабдықтамалар*,
б) компьютер, модем, жел≥л≥к адаптер;
в) компьютер, телефондық аппарат, интернет Ц карта.
Ø
2. ћодем мынадай қызмет атқарады:
ј) ћодул¤ци¤ жасайды (ек≥л≥к информаци¤ны аналогтық түрге
айналдыру)
Ә) демодул¤ци¤ жасайды (аналогтық информаци¤ны ек≥л≥к
түрге айналдыру)
Ѕ) модул¤ци¤ және демодул¤ци¤ жасайды*;
¬) сигналдарды күшейту.
Ø
3. “елефон арнасы арқылы байланыса алатын
компьютерлер б≥р Ц б≥р≥мен қандай хаттамамен мәл≥мет алыса алады?
ј) IP††††††††††
Ә) “—–/IP*
Ѕ) “—–
¬) URL
Ø
4. “—– хаттамасы қандай қызмет
атқарады?
ј) мәл≥меттерд≥ б≥рнеше бөл≥ктерге бөлед≥
Ә) мәл≥меттерд≥ жөнелту ≥с≥н атқарады*
Ѕ) мәл≥меттерд≥ б≥р жүйеге келт≥ред≥
¬) мәл≥меттерд≥ құрастырады
Ø
5. »нтернет жел≥с≥мен жұмыс ≥стеу үш≥н ...
болу керек.
ј) компьютер, модем, телефон*
Ә) компьютер, сканер, модем
Ѕ) компьютер, телефон
¬) компьютер, модем, принтер
Ø
6. —ерверд≥ң б≥р≥нш≥ бет≥не жазылатын адрес?
ј) ≤– адрес≥
Ә) URL
адрес≥*
Ѕ)† DNS адрес≥
¬) SRL адрес≥
Ø
7. ≈к≥ жел≥н≥ң мәл≥мет алмасуының
ережелер≥н, ақпарат форматтарын, принцип≥н анықтау
заңдылығы
ј) жел≥ торабы
Ә) протокол* (хаттама)
Ѕ) ақпараттық сервер
¬) провайдер
Ø
8. Ѕ≥рдей хаттамаларды пайдаланатын жел≥лерд≥
байланыстыратын компьютер?
ј) сервер
Ә) жел≥ торабы*
Ѕ) провайдер
¬) протокол
Ø
9. Ѕелг≥л≥ б≥р мәселеге арналған
мәл≥меттер жиыны
ј) протокол
Ә) провайдер
Ѕ) телеконференци¤
¬) броузер
Ø
10. √ипермәт≥нд≥ көру программасы
ј) интернет
Ә) броузер*
Ѕ)Netscape
Navigator
¬) ∆ерг≥л≥кт≥ жел≥
“ест є2
Ø 1.»нтернетке к≥рет≥н
әрб≥р компьютерд≥ң төрт блоктан тұратын өз адрес≥
ј) ≤– адрес≥*
Ә) URL
адрес≥
Ѕ)† DNS адрес≥
¬) SRL адрес≥
Ø 2. »нтернет
мәл≥меттер≥н жең≥л көруге болатын графикалық интерфейс
мүмк≥нд≥г≥н берет≥н жел≥
ј) INTERNET
Ә) ARPANET
Ѕ)WWW*
¬)USENET
Ø 3. http://www.soccer.ru/dinamo/rus/index.html† адрес≥ндег≥ index.html
нен≥
б≥лд≥ред≥?
ј) протокол
Ә) адрест≥ң доменд≥к бөл≥г≥
Ѕ) серверд≥ң каталог аты
¬) Wев† парақтары файлының аты*
Ø 4. —ерверд≥ң
сыртқы функци¤сына не жатады?
ј)† ақпаратты сақтау
Ә) ақпаратты көру
Ѕ) ақпаратты тасымалдау*
¬) ақпаратты көш≥ру
Ø 5.∆ел≥дег≥
пакеттерд≥ң адрестелу≥н ≥ске асыратын хаттама?
ј) “—–
Ә) “—–/≤–
б) ≤–*
¬)
URL
Ø 6.∆ел≥ге
қосылған компьютерлерде қандай адрес тұрақты
болады?
ј) URL адрес≥
Ә) ≤– адрес≥*
Ѕ) DNS адрес≥
¬) SRL адрес≥†
Ø 7.јқпаратты
сақтау серверд≥ң қандай функци¤сын орындайды
ј) сыртқы
Ә) ≥шк≥*
Ѕ) ортаңғы
¬) ешқандай
Ø 8.ѕровайдер торабымен
дербес компьютерд≥ң байланысын
†қамтамасыз етет≥н
құрылғы?
ј) сканер
Ә) монитор
Ѕ) модем*
¬) процессор
Ø 9. өптеген
ақпараттар түрлер≥ жинақталған арнаулы компьютер
ј) ақпараттар сервер*
Ә) клиент Ц сервер
Ѕ) Pentium
2/350 ћ√ц
¬) модем
Ø 10. ерект≥ парақты
≥здеп табу қай адреспен анықталады
ј) SRL адрес≥
Ә)† URL адрес≥
Ѕ) IP адрес≥
¬) DNS адрес≥
“ест є3
Ø
1.»нтернетпен қосылуды жүзеге асыратын
заңды тұлға
ј) сервер
Ә) протокол
Ѕ) провайдер*
¬) модем
Ø
2. Web сайт жасауға арналған программалау
т≥л≥не гипермәт≥нд≥к белг≥леу т≥л≥
ј) HTML*
Ә) HTTP
Ѕ) Pascal
¬) Java
Ø
3. ∆ел≥н≥ң компьютермен байланысы қанша
кабель арқылы жүред≥?
ј) 6††††††††††††† Ә) 3†††††††††††††††† Ѕ) 2†††††††††††††† †¬) 4
Ø
4. ∆ел≥н≥ң ақпараттық компонеттер≥
ј) компьютер түрлер≥нен, олардың
құрылғыларынан, байланыс арналарынан, байланыс тет≥ктер≥нен
тұрады*
Ә) компьютер түрлер≥нен, олардың
құрылғыларынан, тек электрл≥к тет≥г≥нен тұрады
б) компьютер түрлер≥нен, байланыс арналарынан, механика тет≥ктер≥нен
тұрады.
¬) компьютер түрлер≥нен, олардың
құрылғыларынан, саймандар тақтасынан тұрады.
Ø
5. Web парақтарын қарап отырып, вирус
жұқтырып алу мүмк≥н бе?
ј) и¤
Ә) жоқ*
Ѕ) кейде
¬) дұрыс жауабы жоқ
Ø
6. Ёлектронды почтаны қолдану кез≥нде одан зи¤н
шегуге бола ма?
ј) и¤*
Ә) жоқ
Ѕ) кейде
¬) дұрыс жауабы жоқ
Ø
7. Ѕ≥р адамның менш≥г≥ндег≥ өз≥нд≥к URL
адрес≥ бар World Wide Web парақтарының жиыны
ј) сайт*
Ә) адрес
Ѕ) торап
¬) парақ
Ø
8. »нтернетт≥ң дамуы мен таралуы қанша
бағытта жүред≥?
ј) 4††††††† Ә) 3*†††††††††††††† Ѕ) 2†††††††††† ¬) 5
Ø
9. УURL† адрес≥
табылмай жатырФ деген хабарлама нен≥ б≥лд≥ред≥?
ј) ондай адрес жоқ дегенд≥ б≥лд≥ред≥
Ә) адрест≥ң қажетс≥зд≥г≥н б≥лд≥ред≥
Ѕ) ол әл≥ а¤қталмаған, қате тер≥лген дегенд≥
б≥лд≥ред≥*
¬) жауаптар арасында дұрысы жоқ
Ø
10. Ѕ≥р Ц б≥р≥мен қашықта,
мыңдаған шақырымда орналасқан б≥рнеше жерг≥л≥кт≥
жел≥лерд≥ байланыстыратын жабық жел≥ түр≥
ј) корпоративт≥к жел≥*
Ә) ауқымды жел≥
Ѕ) жерг≥л≥кт≥ жел≥
¬) компьютерл≥к жел≥
ќсы сабақтың
соңында оқушылардың тест жұмыстары тексер≥л≥п,
бағаланады.† Үш≥нш≥ Ђ убизмї
әд≥с≥ бойынша кубтың алты қырындағы
сұрақтарға жауап беру арқылы сабақты
қорытындылаймыз.
1. омпьютерл≥к жел≥ неше
түрге бөл≥нед≥ және әр түр≥н сипаттаңыздар?
2. ∆ел≥мен байланыс жасау
түрлер≥н атаңдар?
3. јуқымды жел≥
қанша даму кезең≥не бөл≥нед≥?
4. ∆ел≥лермен жұмыс
жасаудың ти≥мд≥л≥г≥ қандай?
5. Ёлекрондық пошта
неге қажет?
6. Ёлектрондық адрест≥
құрғанда қандай символдарды қолданады?
†††††††† Ќәтижес≥нде оқушылар тарауды
жақсы меңгерген≥н, компьютерл≥к сауаттылықтары
дамығанын, ақпараттық мәдениет≥н≥ң
қалыптасқанын көруге болады. “ест қорытындысы бойынша
оқушылардың† жел≥лер
байланысы, электрондық пошта, жалпы компьютерл≥к жел≥лермен жұмыс
жасау технологи¤сын жақсы меңгерген≥н көрсетт≥. Ѕ≥рақ
оқушылар жел≥ топологи¤сын, байланыстың түрлер≥н, ұ¤лы
байланыс жөн≥нде түс≥н≥ктерд≥ әл≥ де кең түрде
қарастыруды қажет етт≥. ќқушылардың барлығы
тестт≥ Ђ4ї, Ђ5ї деген бағаға тапсырып, б≥л≥м сапасы 100 % көрсетт≥.
Қќ–џ“џЌƒџ
†††††††† —оңғы кездег≥ мектептерде,
түрл≥ мекемелерде және жеке пайдаланылатын компьютерлерд≥ң
өнд≥р≥сте, бизнесте кең≥нен қолданыла бастауы жалпы
көпш≥л≥кке кәс≥би ақпараттық технологи¤ларды пайдалана
б≥луд≥ң аса қажетт≥г≥н көрсетт≥. Ѕ≥зд≥ң қоғамымызда
болып жатқан өзгер≥стер орта б≥л≥м беру саласының дамуына да
өзгер≥стер енг≥зуге себепш≥ болды. Ќазарларыңызға
ұсынылып отырған бұл курстық жұмыстың
мақсаты Ц оқушыларға компьютерл≥к жел≥лермен жұмыс
жасау технологи¤ларының ерекшел≥ктер≥ мен мүмк≥нд≥ктер≥н игеруде
көмек көрсету және нақты жұмыс ≥стеуд≥
үйретед≥.
†††††††† »нформатика пән≥н оқытуда
кез келген сабақ Ц ол оқу үрд≥с≥н≥ң б≥р бөл≥г≥,
сондықтан да оқып үйретуд≥ ғылыми танымда
нақтылықтың критерий≥ рол≥н атқаратын өм≥рмен,
практикамен байланыстыра б≥луге, ал оқу процес≥нде Ц оқуға
ынталылықты, оған оң көзқарасты, айналадағы
ортаның құбылыстарын түс≥нд≥ру үш≥н
теори¤лық б≥л≥мдер≥н практикада қолдана б≥лу дағдысына
қалыптастыруға ти≥с. Ѕ≥рақ б≥з компьютерл≥к жел≥лер
технологи¤ларын† қолдана отырып
бұл материалдарды түс≥нд≥ру кез≥нде оқушылардың
компьютерд≥ң нег≥зг≥ құрамы мен б≥рге компьютер жел≥с≥н де
меңгергенд≥г≥н б≥луге болады.† ≈гер
с≥зд≥ң б≥р-ақ компьютер≥ң≥з болса және модем≥ң≥з
болмаса, онда с≥з компьютерл≥к жел≥н≥ң артықшылықтарын сез≥не
де алмайсыз. јл с≥зд≥ң б≥рнеше компьютер≥ң≥з болса, немесе
қашықтағы компьютерге ақпарат жөнелту керек
болса, онда жел≥л≥к технологи¤ мүмк≥нд≥ктер≥ с≥з үш≥н өте
қажет болып табылады.† ∆ел≥л≥к технологи¤лар орасан зор
қаржы үнемдеуге мүмк≥нд≥к беред≥.
†††††††† омпьютерл≥к жел≥лер технологи¤сын
қолдануда оқушылардың пәнге деген
қызығушылығын арттырып қана қоймай, үлкен
≥зден≥спен, шығармашылыққа жетелеуге де болады.
Ќәтижес≥нде оқушы:
Ј
омпьютерде ерк≥н жұмыс жасайды;
Ј
омпьютерл≥к жел≥лермен байланыс
жасайды;
Ј
јқпараттарды ала алады,
өңдейд≥, сақтайды;
Ј
»нтернет жел≥с≥мен тұрақты
байланыс туғыза алады;
Ј
Ёлектрондық поштаны қолданып
түрл≥ ақпараттар алмаса алады;
Ј
Өзд≥г≥нен ≥зден≥мпаздық
қаб≥лет≥ артады;
Ј
јқпараттық сауаттылығы
мен ақпараттық мәдениет≥ қалыптасады.
ћұғал≥м Ц ақпараттанушы емес, оқушының жеке
тұлғалық және интеллектуальды дамуын жобалаушы. јл
бұл мұғал≥мнен ақпараттық
құзырлылықты, ұйымдастырушылық
қаб≥летт≥л≥кт≥, оқушыларды қаз≥рг≥ қоғамның
түбегейл≥ өзгер≥стер≥не лайық бей≥мдеу, олардың
зерттеуш≥л≥к дағдыларын дамыту бағыттарын талап етед≥.
ѕайдаланылған әдебиеттер:
1.
—имонович
—. ≈всеев √. јлексеев ј.† Ђ—пециальна¤
информатикаї. ††††††††††††††††††”чебное
пособие.
2.
ћұхамбетжанова
—. “. ЂЅ≥л≥м беру мекемелер≥ қызметкерлер≥н ақпараттық Ц
телекоммуникаци¤лық технологи¤ саласы бойынша б≥л≥кт≥л≥г≥н
көтеруд≥ң ғылыми-әд≥стемел≥к нег≥здер≥ї. 2006 ж.
3.
»нформатика
нег≥здер≥. є 4, 2006 ж.
4.
≈.Қ.Ѕалапанов,† Ѕ.Ѕ.Ѕөр≥баев,† ј.Ѕ.ƒәулетқұлов.† Ђ∆аңа информаци¤лық
технологи¤лар. »нформатикадан 30 сабақ.ї††
242 Ц 380 бет.† 2003 ж.
5.
»нформатика
образование. ∆урнал. є 4, 2006 ж
6.
Ќ.≈рмеков,
∆. араев, Ќ.—тифутина. Ђ»нформатика 7,8 класс.ї Ц јлматы: ∆азушы, 2000, - 192
стр.
7.
Ђћектеп
информатикасы: ≥с Ц тәж≥рибе, проблемалар және
келешег≥ї’алықаралық ғылыми Ц практикалық
конференци¤ның материалдар жинағы. 19 Ц 21 қазан 2005 жыл.
јлматы, 2005 ж.
8.
Ёлектрондық
оқулық.
††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††